Logo image

Маски-шоу STOP. Частина 3. Революція?

06.02.2019

Захист учасників кримінального провадження, а саме власників майна (речей, документів) чимось нагадує трилогію братів сестер Вачовскі. З кожною серією учасники провадження становляться все сильніше, проте правоохоронна система все більше здійснює опір новим викликам.

Так, в третій частині протистояння, а саме 17.01.2019 в парламенті зареєстровано законопроект №9484, яким планується внесення змін до Кримінального та кримінального процесуального кодексів України щодо вдосконалення механізму застосування заходів забезпеченням кримінального провадження.

            Згідно зареєстрованого проекту плануються наступні зміни.

По-перше, до Кримінального процесуального кодексу включається поняття «пристрої для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складові», яке містить невичерпних перелік таких пристроїв як комп’ютери, ноутбуки, мобільні телефони, смартфони, планшети тощо.

По-друге, конкретизується поняття речових доказів, та зазначається, що пристрій для обробки, передавання та зберігання електронної інформації, не є речовим доказом, окрім випадків, коли він сам по собі є знаряддям, засобом або предметом кримінального правопорушення, окрім випадків, коли такою ознакою складу кримінального правопорушення виступає інформація, що в ньому міститься.

По-третє, особа, яка вилучає такий пристрій, на вимогу володільця зобов’язана письмово обґрунтувати необхідність вилучення такого пристрою, та можливість заподіяти шкоду кримінальному провадження без зазначеного вилучення.

По-четверте, Кримінальний кодекс України доповнюється новою статтею 374-1, яка передбачає кримінальну відповідальність за порушення порядку тимчасового доступу до речей і документів, тимчасового вилучення або арешту майна та, в залежності від завданої шкоди таким правопорушенням передбачена відповідальність до 12 років позбавлення волі.

 

Вбачається, що законопроект став реакцією на останні гучні обшуки ІТ-компаній, в той же час актуальність вказаного питання наявна і для інших сфер. Прийняття попередніх законів «маски-шоу STOP» свідчить про значний попит бізнес спільноти на вдосконалення правового регулювання вказаних відносин.

Однак, враховуючи «винахідність» правоохоронців та слідчих суддів, які знаходять можливість застосувати будь-які зміни до КПК України на свою користь, вважаємо, що для прийняття дієвих змін до кримінального процесуального кодексу, необхідно застосувати більш комплексний підхід із залученням профільних спеціалістів та практикуючих адвокатів.

Повернутися